A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Only variable references should be returned by reference

Filename: core/Common.php

Line Number: 257

A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/biomagaz/cwcms_core/system/core/Exceptions.php:185)

Filename: core/Security.php

Line Number: 188

A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/biomagaz/cwcms_core/system/core/Exceptions.php:185)

Filename: libraries/Session.php

Line Number: 672

BIO Magazine - Η επένδυση στην πρόληψη Δεκέμβριος 2015
Δεκέμβριος 2015 No38

BIO Interview

Η επένδυση στην πρόληψη
Η επένδυση στην πρόληψη

Κυριάκος Σουλιώτης: «Η επένδυση στην πρόληψη με οργανωμένο τρόπο
είναι
must για την Υγεία»

 

 

Η προσέγγιση της Υγείας ως παγκόσμιου αγαθού αποτελεί αναγκαιότητα σε διεθνές επίπεδο. Στο πλαίσιο αυτό, το θέμα των οικονομικών της Υγείας βρίσκεται στο προσκήνιο τα τελευταία χρόνια περισσότερο από ποτέ. Ένα από τα «καυτά» θέματα συζήτησης είναι το κατά πόσο ο επιχειρούμενος από την κυβέρνηση εξορθολογισμός των δημοσίων δαπανών υγείας και οι πρακτικές που εφαρμόζονται στο όνομά του εξυπηρετούν ταυτόχρονα την προστασία της υγείας των πολιτών αλλά και τα περιθώρια που αφήνουν για την ανάπτυξη καινοτόμων φαρμάκων και θεραπειών και τη δυνατότητα πρόσβασης των ασθενών σε αυτά. Για το θέμα αυτό είχαμε μία πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον κ. Κυριάκο Σουλιώτη, Επίκουρο Καθηγητή Πολιτικής Υγείας, στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου*

 

Ο εξορθολογισμός των δημοσίων δαπανών υγείας εν μέσω κρίσης και ο εκσυγχρονισμός του συστήματος υγείας για την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών βρίσκονται εδώ και καιρό στο επίκεντρο των διεργασιών στον ευαίσθητο χώρο της υγείας. Από τις δικές σας έρευνες, κύριε Σουλιώτη, παρατηρείτε να γίνονται βήματα προόδου στους παραπάνω τομείς;

Είναι γεγονός ότι η χώρα μας έχει επιτύχει, σε μικρό χρονικό διάστημα, μια προσαρμογή των δημοσίων δαπανών υγείας πρωτόγνωρη για αναπτυγμένη χώρα. Οι δαπάνες στις περισσότερες κατηγορίες φροντίδων υγείας έχουν υποχωρήσει κατά το ήμισυ, περιορίζοντας σημαντικά τις σπατάλες του παρελθόντος. Ωστόσο, από ένα σημείο κι έπειτα, η απάντηση στην υπερβολή του παρελθόντος είναι μια νέα υπερβολή, προς την αντίθετη αυτή τη φορά κατεύθυνση, καθώς, έχουν καταγραφεί φαινόμενα προβληματικής πρόσβασης ή και αποκλεισμού των πολιτών από τις υπηρεσίες υγείας. Αυτό φυσικά δεν συνιστά πρόοδο. Χωρίς βέβαια να ακυρώνονται καινοτόμες και αποτελεσματικές δράσεις, όπως για παράδειγμα, η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, τα πρωτόκολλα, τα μητρώα ασθενών κ.ά., εξακολουθεί να είναι αναγκαία η ανεύρεση ενός σημείου ισορροπίας μεταξύ της δημοσιονομικής προσαρμογής και της κάλυψης των αναγκών υγείας των πολιτών.

 

       Πώς μπορεί να εξηγηθεί λογικά ότι το ίδιο το Κράτος αποδομεί τις δομές Υγείας, που το ίδιο δημιούργησε, είτε υποχρηματοδοτώντας τις είτε περικόπτοντας βασικές παροχές τους, όπως τις διαγνωστικές εξετάσεις; Αυτό μπορεί να εξηγηθεί ως «εξορθολογισμός»;

 

      Τα τελευταία χρόνια, και με σημαντικό μερίδιο ευθύνης στην πλευρά των δανειστών μας, έχει επικρατήσει στην πολιτική υγείας μια δημοσιονομική μονομέρεια. Οι στόχοι δαπάνης που έχουν τεθεί, λόγω της σύνδεσής τους με το ΑΕΠ της χώρας –το οποίο έχει υποχωρήσει σημαντικά εξ αιτίας της κρίσης– σε πολλές περιπτώσεις δεν επαρκούν για την ομαλή λειτουργία του συστήματος υγείας. Ειδικότερα όσον αφορά στην πρόληψη, αν και η εφαρμογή κατευθυντήριων οδηγιών είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, σε κάποιο βαθμό υπονομεύεται από το ότι η χρήση τους φαίνεται να υπακούει κατά βάση σε στόχους περιορισμού του κόστους και όχι εξορθολογισμού και εκλογίκευσης του συστήματος.

 

      Όταν συρρικνώνεται η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, υπάρχει ελπίδα για βελτίωση και ανάπτυξη των άλλων βαθμίδων Δημόσιας Υγείας ή και του Εθνικού Συστήματος Υγείας στο σύνολό του;

      Στην πρόταση που κατέθεσε η Επιστημονική Ομάδα για τη Μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας αναφέρεται ότι για τη λειτουργία ενός αποτελεσματικού συστήματος ΠΦΥ απαιτείται δέσμευση της τάξης του 15% περίπου της δημόσιας δαπάνης για την υγεία. Η σημερινή πραγματικότητα απέχει κατά πολύ από αυτά τα επίπεδα δαπάνης, καθώς οι οικονομικοί πόροι που διατίθενται για ΠΦΥ εκτιμάται ότι δεν υπερβαίνουν το 8% της δημόσιας δαπάνης υγείας. Η πολιτική αυτή κινείται σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση σε σχέση με τις συστάσεις της επιστημονικής κοινότητας αλλά και των διεθνών οργανισμών, με αποτέλεσμα να αυξάνεται το κόστος άλλων κατηγοριών φροντίδας υγείας (πχ νοσοκομειακή περίθαλψη) και, φυσικά, να μειώνεται η αποτελεσματικότητα του συστήματος υγείας.

 

      Η πρόσβαση των ασθενών στα καινοτόμα φάρμακα και θεραπείες –σύμφωνα με όλες τις μελέτες που γίνονται πριν καν κυκλοφορήσουν στην αγορά- έχει ένα άμεσο κόστος για τα ταμεία αλλά αποφέρει σημαντική μείωση των πολύ πιο κοστοβόρων νοσηλείων, επεμβάσεων ή και επιδομάτων αναπηρίας, για να μην αναφερθούμε και στο ανεκτίμητο ανθρωπιστικό όφελος.  Αυτό που αντιλαμβάνεται ένας κοινός νους, γιατί δυσκολεύονται να το κατανοήσουν οι ιθύνοντες αυτού του τόπου; Εσείς βλέπετε να υπάρχει κάποια θετική αντιμετώπιση, έστω ως σκέψη ή ως σχεδιασμός, προς την κατεύθυνση της καλύτερης ιατροφαρμακευτικής κάλυψης των ασθενών;

 

 

      Παρά το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια η σχετική έρευνα έχει εμπλουτίσει τις θεραπευτικές επιλογές σε πολλές κατηγορίες και επιπλέον η Ελλάδα φαίνεται να εγκαταλείπει πρακτικές του παρελθόντος που σχετίζονταν με μεγάλη καθυστέρηση στην έγκριση της κυκλοφορίας και της ασφαλιστικής αποζημίωσης νέων θεραπειών, μελέτες καταγράφουν προβλήματα στην πρόσβαση των ασθενών στις νέες αυτές θεραπείες. Με το ασφυκτικό πλαίσιο δαπάνης που έχει τεθεί, η μόνη διέξοδος είναι μια τεκμηριωμένη διαδικασία «φιλτραρίσματος» των νέων θεραπειών, προκειμένου να αναδειχθούν οι πραγματικά καινοτόμες και, στη συνέχεια, να εφαρμοστούν τεχνικές διαπραγμάτευσης κατά την αποζημίωση. Ο ΕΟΠΥΥ κάνει σημαντικά βήματα προόδου και όσον αφορά στην αξιολόγηση της καινοτομίας και όσον αφορά στους όρους ασφαλιστικής αποζημίωσής της και, σε συνδυασμό με τις πρωτοβουλίες για ανάπτυξη μητρώων ασθενών, μπορεί να διασφαλίσει την απρόσκοπτη πρόσβαση των ασθενών σε θεραπεία χωρίς σπατάλες ή προκλητή ζήτηση.

 

 

 

      Εάν ζητούσαν από εσάς να δώσετε κάποιες συμβουλευτικές κινήσεις προκειμένου να σωθεί ό,τι ακόμα σώζεται στη δημόσια Υγεία, ποια είναι τα πιο σημαντικά πράγματα που θα προτείνατε;

 

      Η επένδυση στην πρόληψη με οργανωμένο τρόπο αποτελεί μια πάγια θέση της επιστημονικής κοινότητας. Περαιτέρω, εκτιμώ ότι ήρθε η ώρα για μια διαρθρωτική αλλαγή στο πλαίσιο χρηματοδότησης των υπηρεσιών υγείας, δεδομένου ότι βρισκόμαστε αντιμέτωποι, για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία της χώρας, με ένα ποσοστό ανασφάλιστων πολιτών το οποίο υπερβαίνει το 20% του πληθυσμού. Υπό αυτούς τους όρους, η σύνδεση του δικαιώματος στην υγεία με το εργασιακό status δεν αποτελεί πλέον βιώσιμη συνθήκη. Σε συνέχεια με το προηγούμενο, πιστεύω ότι απαιτείται και μια τροποποίηση στην αποζημίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, η οποία θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη της και τα αποτελέσματα στο επίπεδο υγείας. Ως προς αυτό, η διεθνής εμπειρία μπορεί να τροφοδοτήσει τη λήψη αποφάσεων με σημαντικά τεκμήρια. Τέλος, θέλω να υπογραμμίσω την ανάγκη μιας πιο ενεργούς και ουσιαστικής συμμετοχής των πολιτών στη λήψη αποφάσεων πολιτικής υγείας. Τώρα μάλιστα που το σύστημα υγείας καλείται να λειτουργήσει με περιορισμένους πόρους, ο ρόλος της κοινωνίας των πολιτών είναι πιο κρίσιμος από ποτέ.

 

      Το 2015 εκτιμάτε ότι θα είναι ένα έτος αναστροφής –έστω και μικρής- της αρνητικής πορείας της Υγείας;

 

Πρέπει να είναι, καθώς οι αντοχές της κοινωνίας και του συστήματος υγείας, συμπεριλαμβανομένων των λειτουργών του, έχουν εξαντληθεί...

 

 

 

 

 

*Κυριάκος Σουλιώτης, Επίκουρος Καθηγητής Πολιτικής Υγείας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Επιστημονικός Συνεργάτης – Επισκέπτης Καθηγητής, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ

Συνέντευξη: Ρούλα Σκουρογιάννη

<< Επιστροφή στην λίστα

© BIO | info@biomagazine.gr

Powered by CreativeWorks