A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Only variable references should be returned by reference

Filename: core/Common.php

Line Number: 257

A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/biomagaz/cwcms_core/system/core/Exceptions.php:185)

Filename: core/Security.php

Line Number: 188

A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/biomagaz/cwcms_core/system/core/Exceptions.php:185)

Filename: libraries/Session.php

Line Number: 672

BIO Magazine - Βασίλης Μπαρδής Δεκέμβριος 2015
Δεκέμβριος 2015 No38

BIO Interview

Βασίλης Μπαρδής
Βασίλης Μπαρδής

Βασίλης Μπαρδής: «Η χώρα πρέπει, επιτέλους,
να αποκτήσει ΕΘΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ»

 

Εκτός από τα πολυσυζητημένα προβλήματα του δημόσιου τομέα Υγείας, πολλά ανοιχτά ζητήματα υπάρχουν και στον τομέα της ιδιωτικής υγείας, κυρίως στις μικρότερες κλινικές και τα διαγνωστικά κέντρα. Καλύπτοντας το 39% των υπηρεσιών υγείας στη χώρα, ο ιδιωτικός τομέας υγείας συγκρατεί κρίσιμο επιστημονικό δυναμικό στη χώρα σε μια εποχή που μαστίζεται από τη φυγή και τη μετανάστευση επιστημονικού δυναμικού, ενώ απασχολεί άμεσα περισσότερους από 25.000 εργαζόμενους, συντηρεί περισσότερες από 30.000 θέσεις εργασίας μέσω έμμεσων συνεργασιών και επενδύει στη βιώσιμη ανάπτυξη με νέες υποδομές, νέα ιατρικά πρωτόκολλα, νέες τεχνολογίες. Παράλληλα, συνεισφέρει σημαντικά στο ΑΕΠ και αναδεικνύει την Ελλάδα ως προορισμό ιατρικού τουρισμού. Αξίζει να τονιστεί ότι ο ιδιωτικός τομέας υγείας λειτουργεί συμπληρωματικά του δημοσίου τομέα, αλλά καλύπτει και επεμβάσεις και ιατρικές πράξεις υψηλής τεχνολογίας που αδυνατεί να καλύψει το δημόσιο, αποτελώντας κομβικό παράγοντα διασφάλισης της δημόσιας υγείας στην Ελλάδα.

 

Πρόσφατα, με επιστολή του ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών Κλινικών Ελλάδος προς τον Πρωθυπουργό, τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης και τους υπουργούς Υγείας, Εργασίας και Οικονομικών εκφράζει την αγωνία δεκάδων επιχειρηματιών και χιλιάδων εργαζόμενων στον ιδιωτικό τομέα της υγείας, για «την ασκούμενη Κυβερνητική πολιτική που οδηγεί τον κλάδο σε κλείσιμο και ανεργία. Εγκαλούν το υπουργείο Υγείας που ασχολείται αποκλειστικά με το σπάταλο Δημόσιο τομέα, αδιαφορώντας για την επιβίωση του Ιδιωτικού τομέα, που, λειτουργώντας συμπληρωματικά, αποτελεί τον ένα από τους δυο πυλώνες του Ελληνικού Συστήματος Υγείας», όπως αναφέρουν οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου. «Ενώ εμείς έχουμε υποστεί περικοπές, με τα παράνομα μέτρα των rebates and Claw backs, που εφεύρατε, σε ποσοστά πάνω  από 50% το 2013, μέτρα που συνεχίζονται  παράνομα και μάλιστα αναδρομικά ακόμα και σήμερα το 2014, ο Δημόσιος τομέας καλά κρατεί» και ενδεικτικά αναφέρουν «σπατάλη υλικών, έλλειψη μηχανογράφησης, απουσία ελεγκτικών μηχανισμών, συνεχείς κρατικές ενισχύσεις».

 

Καθώς υποβαθμίζεται ολοένα η δημόσια υγεία -και παρά την οικονομική κρίση- ένα μέρος των πολιτών στρέφεται στην ιδιωτική  περίθαλψη, όσοι ακόμα δύνανται να διαθέσουν για να εξασφαλίσουν τη φροντίδα της υγείας τους.

Σχετικά, λοιπόν, με τις παροχές του ιδιωτικού τομέα της υγείας, τις εξετάσεις και την πολιτική τιμών στον καιρό της κρίσης συζητήσαμε με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Κλινικών (ΣΕΚ) κ. Βασίλη Μπαρδή*, ο οποίος μας ενημέρωσε και για τις προσπάθειες που καταβάλλονται και από τη μεριά των ιδιωτικών κλινικών να παρέχουν τις απαραίτητες υπηρεσίες υγείας στον πολίτη με προσιτό κόστος και χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα των παροχών:

 

Τα προβλήματα στη δημόσια υγεία πληθαίνουν και οι πολίτες στρέφονται, σε μεγαλύτερο πλέον ποσοστό, στα ιδιωτικά θεραπευτήρια, παρόλη την εξαιρετικά δυσμενή οικονομική κατάσταση. Πόσο έτοιμα είναι τα ιδιωτικά ιατρικά κέντρα να υποδεχτούν μεγαλύτερο αριθμό ασθενών, χωρίς να επηρεαστεί η ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών;

Στα σωστά  οργανωμένα  ιδιωτικά θεραπευτήρια, η ποιότητα και η αποτελεσματικότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών δεν επηρεάζεται από την ποσότητα της ζήτησης  διότι:

·         Η παροχή υπηρεσιών είναι πιστοποιημένη και διαπιστευμένη από διεθνώς αναγνωρισμένες εταιρείες.

·         Το ανθρώπινο δυναμικό ακολουθεί εγκεκριμένες διαδικασίες και πρωτόκολλα, ελέγχεται σε τακτά χρονικά διαστήματα και αξιολογείται αντίστοιχα.

·         Ο αριθμός του προσωπικού, με βάση το ισχύον νομικό πλαίσιο, υπολογίζεται -για να δοθεί η βεβαίωση καλής λειτουργίας- επί του συνόλου των κλινών, είτε αυτά  καλύπτονται  στο σύνολο τους είτε όχι.

·         Ο ιατρικός εξοπλισμός είναι ο πλέον σύγχρονος και ανταποκρίνεται στο σύνολο των αναγκών που μπορεί να προκύψουν κατά τη διάρκεια νοσηλείας και στο χρόνο που απαιτείται.

·         Οι χειρουργικές αίθουσες καθημερινά προγραμματίζονται για 18ωρη τουλάχιστον λειτουργία, ώστε να  υπάρχει η δυνατότητα άμεσης ανταπόκρισης.

Γίνεται πιστεύω κατανοητό από τα παραπάνω, που αποτελούν βασικές παραμέτρους και χαρακτηριστικά στην καθημερινή λειτουργία των οργανωμένων ιδιωτικών θεραπευτηρίων, ότι, όχι μόνο μπορεί να αντιμετωπιστεί η όποια ζήτηση παρουσιασθεί, αλλά η πλήρης ικανοποίηση της ζήτησης γίνεται με διασφαλισμένη την ποιότητα και την  αποτελεσματικότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

 

 

 

Τα τελευταία χρόνια, έχουν μείνει σχεδόν σταθερές οι τιμές στην παροχή υπηρεσιών υγείας, στον ιδιωτικό τομέα. Η πολιτική τιμών των ιδιωτικών κέντρων μπορεί να προσαρμοστεί στις οικονομικές δυνατότητες των μέσων πολιτών, καθώς αυτό θα ήταν αμοιβαία επωφελές;

Από την έναρξη της οικονομικής κρίσης, τα  σύγχρονα οργανωμένα  ιδιωτικά θεραπευτήρια κατάρτισαν και εφάρμοσαν Στρατηγικά – Επιχειρησιακά σχέδια προσαρμοσμένα στο οικονομικό περιβάλλον της οικονομικής κρίσης στη χώρα μας, με στόχο να διατηρήσουν τη βιωσιμότητά τους αφενός και αφετέρου να μην αποκλείουν την προσβασιμότητα ασθενών για οικονομικούς λόγους.

Ανέπτυξαν συστήματα ελέγχου του κόστους, που δίδουν τη δυνατότητα καθορισμού ευέλικτων και προσιτών τιμολογιακών πολιτικών, διατηρώντας την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα στην παροχή των υπηρεσιών υγείας. Το κόστος νοσηλείας, ακολουθώντας τα πρωτόκολλα που εφαρμόζονται σε διεθνές επίπεδο, διαμορφώνεται όχι μόνο από τους εσωτερικούς  παράγοντες του ιδιωτικού θεραπευτηρίου, όπως για παράδειγμα:

·         Αριθμός Ανεπτυγμένων ιατρικών ειδικοτήτων

·         Λειτουργούσες Μονάδες Εντατικής θεραπείες

·         Ύπαρξη και λειτουργία τμημάτων υψηλής εξειδίκευσης (Καρδιοχειρουργικό, Νευροακτιλογίας - Εμβολισμοί εγκεφάλου, Ρομποτικών χειρουργικών επεμβάσεων κ.λ.π.)

·         Αριθμός προσωπικού

·         Σύγχρονος ιατρικός και ξενοδοχειακός εξοπλισμός

·         Συστήματα πληροφορικής

·         Πιστοποιήσεις – διαπιστεύσεις

·         αλλά και εξωτερικούς παράγοντες που αφορούν τις τιμές προμήθειας:

·         φαρμακευτικών σκευασμάτων

·         ιατροτεχνολογικών προϊόντων (πχ ειδικά υλικά κ.λ.π.) που απαιτούνται για τη νοσηλεία.

 

Για τα φαρμακευτικά σκευάσματα και τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα, η πολιτεία  έχει καθορίσει τις τιμές αγοράς και χρέωσης.

Από το διαμορφούμενο, από τα παραπάνω κόστος νοσηλείας ανά διαγνωστική κατηγορία, η επιβάρυνση του ασφαλισμένου –ασθενούς εξαρτάται από την τιμή αποζημίωσης του ασφαλιστικού του φορέα (ΕΟΠΥΥ).

Στο Δημόσιο νοσοκομειακό τομέα,  το συνολικό κόστος (όποιο και αν είναι αυτό) καλύπτεται 100% από τον κρατικό προϋπολογισμό (φορολογία) και την κοινωνική ασφάλιση (εισφορές) και ειδικότερα:

·         Η μισθοδοσία του προσωπικού, οι επενδύσεις, τα ελλείμματα καλύπτονται σε ποσοστό 100% από τον κρατικό προϋπολογισμό.

·         Το λειτουργικό κόστος νοσηλείας ανά διαγνωστική κατηγορία (Κλειστά Ενοποιημένα Νοσήλια -ΚΕΝ) καλύπτεται σε ποσοστό 100% επί των καθορισμένων τιμών.

Με βάση τα παραπάνω. για τον  πολίτη–ασθενή έχει καλυφθεί το σύνολο του κόστους νοσηλείας και λογικά η επιβάρυνση του είναι μηδενική. 

 

Στον ιδιωτικό τομέα, η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική, διότι η αποζημίωση του κόστους νοσηλείας καλύπτεται εν μέρει από την κοινωνική ασφάλιση και ειδικότερα:

·         Το μισθολογικό κόστος ανά διαγνωστική κατηγορίας νοσηλείας καλύπτεται σε ποσοστό 100% από το ιδιωτικό θεραπευτήριο.

·         Οι επενδύσεις καλύπτονται σε ποσοστό 100% από το ιδιωτικό θεραπευτήριο

·         Ο ΕΟΠΥΥ αποζημιώνει με μείωση σε ποσοστό 10% επί του συνόλου των  ΚΕΝ  (εξαίρεση μικρού αριθμού Καρδιοχειρουργικών επεμβάσεων )

·         Έχει θεσμοθετήσει συμμετοχή του πολίτη – ασθενή  σε ποσοστό 50% για τους ασφαλισμένους του ΟΓΑ και 30% για τα υπόλοιπα ασφαλιστικά ταμεία, επί  της μειωμένης κατά 10% τιμής του ΚΕΝ.

·         Θεσμοθετεί και επιβάλλει Rebate  και claw back σε ποσοστό 45%, λόγω αδυναμίας να προβλέψει και να προϋπολογίσει σωστά το κόστος της ζήτησης υπηρεσιών , από τους ασφαλισμένους του στην δευτεροβάθμια ιδιωτική περίθαλψη ή γιατί έχει αποφασίσει ότι δεν θέλει να συμβάλλεται με τον ιδιωτικό τομέα και δεν έχει το θάρρος και την ειλικρίνεια να το ανακοινώσει  στους ασφαλισμένους.

·         Αποζημιώνει τους παρόχους μετά  από 6-8 μήνες. Σημειώνεται ότι δεν έχει εκκαθαρίσει κανένα λογαριασμό νοσηλείας από την 01.01.2012 που ξεκίνησε η σύμβαση των ιδιωτικών θεραπευτηρίων με τον ΕΟΠΥΥ.  Σε ότι αφορά τις ληξιπρόθεσμες οφειλές της κοινωνικής ασφάλισης για την χρονική περίοδο 2006 – 2011 ύψους άνω των 500εκ € έχει αποπληρωθεί μέχρι σήμερα ποσό που ανέρχεται σε ποσοστό 35% περίπου, αν και ο χρόνος συνολικής αποπληρωμής είχε καθορισθεί η 31.03.2013.

·         Με αποφάσεις το ΔΣ ΕΟΠΥΥ  διαφοροποιεί  αυθαίρετα και αναδρομικά το περιεχόμενο των ΚΕΝ μειώνοντας ακόμη περισσότερο την τελική τιμή αποζημίωσης. (π.χ. ένταξη του κόστους νοσηλείας σε ΜΕΘ στην συνολική - μειωμένη - από τον ίδιο τιμή του ΚΕΝ ) πάρα τις μελέτες της ΕΣΔΥ και τις αποφάσεις του ΚΕΣΥ που καθόρισαν την τιμή του ΚΕΝ και τις διευκρινιστικές εγκυκλίους για τα ΚΕΝ του τότε ΓΓ του ΥΥΚΑ που καθιέρωσε τα ΚΕΝ, καθώς επίσης και το συμβατικό περιεχόμενο που έχει υπογράψει με τα  ιδιωτικά θεραπευτήρια.

 

Οι συνθήκες που έχει δημιουργήσει ο ΕΟΠΥΥ αναγκάζουν τα ιδιωτικά θεραπευτήρια να προμηθεύονται π.χ. φαρμακευτικά σκευάσματα στην τιμή που η πολιτεία έχει καθορίζει και να αποζημιώνονται  μόνο το 55% της αξίας της αγοράς. Το ίδιο συμβαίνει και με τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα τα οποία σημειωτέον –εκτός λίγων εξαιρέσεων- συμπεριλαμβάνονται στην τιμή των ΚΕΝ.

Συγκριτικά με τις ισχύουσες τιμές πριν το 2011 και με μόνο τα μέτρα που εφαρμόσθηκαν, τα οποία αφορούν τους εσωτερικούς παράγοντες διαμόρφωσης του κόστους, παρουσιάζεται μείωση μέχρι και 30%. Ιδιαίτερα τονίζεται ότι αυτό επετεύχθητε χωρίς απολύσεις ανθρώπινου δυναμικού και με συλλογική σύμβαση εργασίας με παροχές επιπλέον των όσων ορίζονται από το ισχύον νομικό πλαίσιο.

 

Συμπερασματικά, ένα μεγάλο μέρος του κόστους που καλούνται να καταβάλλουν οι πολίτες–ασθενείς επιβάλλεται άμεσα ή έμμεσα από τον ΕΟΠΥΥ. Το υπόλοιπο αφορά τη βιωσιμότητα των ιδιωτικών θεραπευτηρίων  και τη διατήρηση των θέσεων εργασίας.

Εάν από την πλευρά του ΕΟΠΥΥ και στις παραμέτρους που τον αφορούν, υπάρξει προσαρμογή στα πραγματικά δεδομένα και χρονική σταθερότητα, σαφέστατα και τα ιδιωτικά θεραπευτήρια θα προχωρήσουν στις αντίστοιχες προσαρμογές  στην τιμολογιακή τους πολιτική.

 

 

 

Ένας τομέας της υγείας που έπληξε πάρα πολύ η οικονομική κρίση είναι αυτός της πρόληψης. Υπάρχουν οικονομικά πακέτα προληπτικών διαγνωστικών εξετάσεων που να προσελκύουν τον κόσμο να εξεταστεί και να προλάβει τυχόν προβλήματα υγείας πριν αυτά εξελιχθούν σε πολύ σοβαρά;

Αν  και ο τομέας πρόληψης είναι υποχρέωση της πολιτείας μέσω του δημόσιου συστήματος υγείας, ο ιδιωτικός τομέας έχει σχεδιάσει και εφαρμόσει εκπτωτικά προγράμματα παροχής υπηρεσιών πρόληψης και ΠΦΥ.

Τα προγράμματα αυτά υλοποιούνται και πριν από την εμφάνιση της οικονομικής κρίσης στη χώρα μας, μέσω εκπτωτικών καρτών και συμβάσεων με φορείς, όπως Δήμοι, Εργοστασιακές και βιομηχανικές μονάδες, υπηρεσίες τηλεϊατρικής σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας, ιατρική κάλυψη απομακρυσμένων νησιών της χώρας  κ.λ.π.

 

Γνωρίζουμε ότι και ο ιδιωτικός κλάδος της υγείας αντιμετωπίζει τα δικά του προβλήματα. Τι θα περιμένατε εσείς από την κυβέρνηση ώστε να διευκολύνει το έργο σας;

Ο ιδιωτικός τομέας γενικότερα και ιδιωτικός τομέας δευτεροβάθμιας περίθαλψης  συγκεκριμένα, έχει καταρτίσει και υποβάλλει συγκεκριμένα μέτρα προς τη πολιτεία, αν και η συμμετοχή του στα κέντρα λήψης αποφάσεων για τις αποφάσεις που τον αφορούν είναι μηδενική.

Τα μέτρα αυτά κύρια αφορούν :

·         Τη δημιουργίας σταθερού νομικού και ενιαίου περιβάλλοντος λειτουργίας.

·         Την καθιέρωση  πραγματικών και ενιαίων τιμών αποζημίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας για το σύνολο της δευτεροβάθμιας περίθαλψης (Δημόσιος και Ιδιωτικός τομέας)

·         Τη δυνατότητα πραγματικής διαπραγμάτευσης για τη σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ.

·         Την καθιέρωση του ελέγχου των νοσηλίων σε πραγματικό χρόνο.

·         Την καθιέρωση συστήματος αξιολόγησης του παρεχόμενου έργου των ιδιωτικών θεραπευτηρίων σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα.

·         Την καθιέρωση ιατρικών πρωτοκόλλων για την παροχή των υπηρεσιών, κοινά σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.

·         Την κατάρτιση του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ με βάση τις πραγματικές ανάγκες και την ζήτηση, και την κατανομή του ανά πάροχο.

·         Την κατηγοριοποίηση των νοσοκομειακών μονάδων Δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και όχι μονομερώς αυτών του ιδιωτικού.

Αλλά και κάποιες ακόμα δευτερεύουσες προτάσεις που πιστεύουμε ότι θα συμβάλλουν στον  εξορθολογισμό του συστήματος προς όφελος όλων των εμπλεκομένων και κύρια των ασφαλισμένων.

 

Τέλος, θα θέλαμε να ξεκαθαρίσουμε τη θέση μας ότι ο ιδιωτικός τομέας δευτεροβάθμιας περίθαλψης λειτουργεί και θα λειτουργεί συμπληρωματικά του αντίστοιχου Δημόσιου τομέα.

Η χώρα θα πρέπει, επιτέλους, να αποκτήσει ΕΘΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑΣ, να περάσουμε από ένα ΔΗΜΟΣΙΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ σε ένα πραγματικό ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ με κανόνες για όλους τους εμπλεκόμενους: κοινωνική ασφάλιση, μονάδες υγείας, προμηθευτές κ.λ.π., με συγκεκριμένους χρονικούς στόχους  και αποτελέσματα και προκαθορισμένα κριτήρια ελέγχου και αξιολόγησης.

 

 

 

*Βασίλης Μπαρδής,  πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Κλινικών (ΣΕΚ) και Γενικός Επιχειρησιακός και Διοικητικός Διευθυντής Ομίλου Ιατρικού Αθηνών

Συνέντευξη: Ρούλα Σκουρογιάννη

<< Επιστροφή στην λίστα

© BIO | info@biomagazine.gr

Powered by CreativeWorks